tisdag 22 maj 2012

En prinsessa döps

I dag är det en liten flicka som skall döpas. Jag är en av alla dem som tycker att det är fantastiskt att vi har fått en ny liten prinsessa och skall självklart följa dopet med stor nyfikenhet.

I slutet på april döpte jag min egen lilla prinsessa och hade till det efterföljande kalaset mycket passande bakat prinsessbakelser till alla gäster.
Bakelserna blev väldigt goda och de var inte speciellt svåra att göra, tills jag kom till momentet kavla ut marsipan och lägga som lock. Marsipanen satte sig i kavlen och i bänkskivan. Jag försökte ha på florsocker men det hjälpte föga. Jag kavlade på bakplåtspapper och det hjälpte lite bättre. Om ni har tips på hur man kan kavla marsipan så mottages det tacksamt. Anledningen till att jag inte köpte färdigkavlad är att ett sådant ark inte hade räckt långt och det hade blivit väldigt dyrt.

För att göra bakelserna gjorde jag först en rulltårta som jag fyllde med blåbärssylt. När den hade kallnat skar jag den i ca 2 cm tjocka skivor. Sedan vispade jag grädde hårt och la en klick på varje botten. Tills sist kavlade jag ut marsipan och la som ett lock. När jag la på marsipanen så lade jag över ett täcke där jag sedan skar bort överflödet och nöp in marsipanen mot kakan. Voila!





















Bakelserna går att frysa!

Joanna

1 kommentar:

  1. Tips när man kavlar marsipan - använd en silikonmatta och en silikonkavel. Marsipan fastnar i trä. Man kan använda lite florsocker, men ta inte för mycket för då blir marsipanen torr och kan spricka.

    SvaraRadera