lördag 9 juni 2012

God morgon

Jag tycker att en lång helgfrukost med mycket gott på bordet och dagens tidning är ljuvligt! Då kan jag sitta och njuta länge och bälga i mig grönt te! Denna lördagen var inget undantag. Min sambo välkomnades till bordet med nybakade scones och hemmagjord apelsinmarmelad. Måste jag säga att det var en bra start på en bra dag?

Apelsinmarmelad

1 kg apelsiner
0,5 citron, saften
3 dl vatten
0,5 kg syltsocker

Börja med att tvätta apelsinerna i varmt vatten. Skala sedan av skalet på tre av apelsinerna med en potatisskalare, se till att inte få med det vita då det är beskt. Skär sedan bort allt skal på alla apelsiner och lägg apelsinköttet ( utan kärnor) och skalet från de tre apelsinerna i en mixer och mixa till en konsistens med lagom stora bitar. Lägg apelsinerna i en kastrull. Häll i saften från citronen samt vatten. Låt koka i 5 minuter. Häll i sockret och låt koka ytterligare 5 minuter. Häll upp i väl rengjorda burkar och låt dem svalna innan de ställs svalt. Lätt som en plätt!




Med detta inlägg vill jag önska er en fortsatt bra dag och helg!


Joanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar