söndag 5 augusti 2012

Utmaning baljväxter - Joanna

Under några dagar har jag och min familj varit på turné i Skåne och vi har haft tur med vädret. Vi har kunnat vara på stranden de senaste dagarna, lovely. Idag lurade det regn i molnen men vi trotsade det och åkte till en liten hamn för pic-nic och när vi kom dit sken solen upp! Jag gjorde veckans utmaning idag och det blev marinerade kidneybönor och het kikärtsröra. Till detta hade vi grillad fläskfilé, sallad och bröd. Receptet till de marinerade kidneybönorna har jag fått av min fina kompis Cecilia.

Marinerade kidneybönor
5 dl kidneybönor
1 dl tomatpure
2 klyftor pressad vitlök
1 msk torkad koriander
1 msk torkad dragon
2 tsk kryddpeppar
1 tsk örtsalt
1 dl olivolja
2 msk flytande honung
1 kruka koriander

Skölj ärtorna och låt de rinna av. Blanda ihop alla marinadingredienser och rör försiktigt ner bönorna. Rör med en slickepott så går de inte sönder. Blanda slutligen ner den färska hackade koriandern.

Het kikärtsröra
1 förp kokta kikärtor
1 klyfta vitlök
0,5 röd chili
1 kruka basilika
1 citron
4 msk olivolja
0,5 dl vatten

Skölj ärtorna och låt de rinna av. Skala och skiva vitlöken. Dela, kärna ur och strimla chilin. Plocka basilikabladen. Riv 1 tsk citronskal och pressa ur 1 msk citronsaft.
Mixa kikärtor med övriga ingredienser och smaka av med salt och peppar.

Joanna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar