måndag 11 juni 2012

Gryta med röd curry

Känns det inte som att alla svenskar drar till Thailand under vinterhalvåret? Jag förstår dem verkligen. Jag har själv varit där vid fyra tillfällen och jag gillar verkligen landet. Man får sol och bad, god mat och trevliga människor. Att det är billigt gör ju inte det hela sämre. Jag lagade thailändskt häromdagen och här kommer receptet.

Röd curry gryta 4 port
4 kycklingfiléer
1 röd paprika
75 g sockerärtor
75 g salladslök
2 vitlöksklyftor2 msk röd curry (thailändsk)1 msk honung2s tlime, pressad2 dl hönsbuljong
4 dl kokosmjölk
Ris

Strimla kycklingfiléen. Strimla paprikan och sockerärtorna och skiva salladslöken.
Bryn grönsakerna i lite olja, ca 3 min, och ta sedan upp dem på en tallrik.
Bryn kycklingen i lite olja.
Pressa ner vitlöken och tillsätt curryn, honung och lime. Låt det bli varmt tillsammans under ca 2 min. Häll på buljongen och kokosmjölken. Låt sjuda ca 4 min. Tillsätt sedan grönsakerna och låt sjuda ytterligare 4 min.
Servera med kokt ris.




Joanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar