söndag 3 juni 2012

Utmaning En smak av Spanien - Joanna

En smak av Spanien var ju veckans uppdrag och just Spanien är ett land som jag håller nära hjärtat. När jag fick reda på vad uppdraget var tänkte jag direkt att jag ville göra Paella för det har jag aldrig lagat tidigare. Det är roligt när man har fått för sig att något skall vara svårt att göra och så visar det sig vara raka motsatsen. Paella var riktigt lätt och det blev så gott. Så nästa gång jag får gäster tänker jag absolut bjuda på det. Nu är bara frågan vilka som skall få den äran?!

Paella (4 port)
1 kycklingbröst
350 g räkor
1 gul paprika
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
250 gram krossade tomater
3 dl långkornigt ris
5 dl hönsbuljong
1 paket saffran
chiliapulver
salt och peppar

Börja med att skära kycklingbröstet i bitar. Skala räkorna. Hacka paprika, lök och vitlök.
Bryn kycklingen. Lägg på paprikan och vitlöken.
Häll i riset, saffran, tomat, och buljongen. Låt sjuda tills vattnet är bortta. Smaka av med chili, salt och peppar.
Vänd ner räkorna precis innan servering så de blir varma.

Servera med aioli och en klyfta citron.

Jag serverade även med vars en havskräfta och det går ju även bra att lägga ner blåmusslor, bläckfisk och gröna ärtor.



Joanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar