söndag 22 juli 2012

Utmaning Fisk - Petra

Inser att min syster gjorde 2 ggr lax så vad passar väl bättre då än att jag har gjort 2 ggr torsk.

Vardagstorsk;


Jag lindade in torskfileer i kallrökt lax, la de i en ugnsform och hällde över Keldas citronsås. sedan på med lite salt och citronpeppar.
In i ugnen på 225 grader i ca 15 min.
Servera med potatis och kokt sparris.

Då laxen är ganska salt i sig hade jag inte behövt salta själv, det blev lite väl salt.

Festtorsk;



Till festfisken gick jag till Melanders i Hötorgshallen och handlade superfina torskryggfileer. Dessa lades i rimmlag och fick ligga i 6 timmar.
Sedan kokade jag upp vatten, drog kastrullen av plattan och la i fisken i 12 minuter.
Till det serverade jag ärtor, kokt potatis, pepparrot och brynt smör.
Brynt smör gör du genom att koka smör under omrörning tills det blir brunt och börjar lukta lite knäckigt.

Det är ju skillnad på fisk och fisk, råvaran gör ju oerhört mycket. Den här fina som köpts i saluhall var kanon och bara föll isär. Priset gör ju dock att vem som helst får hicka, 350 kr för 2 fileer och lite räkor. Så där faller ju kvalitetsfisken tycker jag. Men smaken finns ju där definitivt.

Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar