lördag 27 oktober 2012

Silkeslen pumpapaj

Igår köpte vi en pumpa för att kunna göra en pumpagubbe att ha ute vid dörren. Något jag gillar med hösten är pyntandet med ljus och anledningar att laga mustiga grytor etc.

 När jag då ändå köpt pumpa kunde jag ju lika gärna göra en favoritpaj till efterrätt. Kryddorna tillsammans  med den lena fyllningen gör den här pajen supersmarrig....

Pajdeg
3 dl vetemjöl
2 msk strösocker
125 g Smör
1 äggula

Fyllning:
4 dl grovhackad pumpa
2 ägg
2 dl strösocker
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 krm salt
2 msk vetemjöl
2 dl vispgrädde


Blanda ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa. Tillsätt äggulan och arbeta snabbt ihop till en deg, knåda ej. 
Tryck ut i en ugnssäker form, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kyl ca 30 min. Sätt ugnen på 200°. 
Koka pumpan i lättsaltat vatten 5-8 min. Häll av vattnet i en sil, pumpan ska vara väl avrunnen. Mixa pumpan till puré och låt den svalna något. Tillsätt äggen ett i taget. Blanda ner resten av ingredienserna till fyllningen och häll i pajformen. 
Grädda i nedre delen av ugnen 40-50 min. Låt kallna. 
Sikta över lite florsocker och servera med vispad grädde eller lite glass. 

Petra

2 kommentarer:

  1. Tack för ett gott recept. Blev kanon god och uppskattades av tjejerna i bokklubben :-)

    SvaraRadera
  2. Visst är den god! Kul att alla uppskattade den...

    SvaraRadera