onsdag 23 maj 2012

Grova Tekakor

Upptäckte imorse att brödet var slut - ve & fasa. Jag gillar att baka bröd men var inte sugen på att lägga hela dagen så jag ville göra något snabbt och enkelt.
Då har jag ett favoritrecept från hemkunskapen (inte såååå många år sedan väl) som jag återkommer till med jämna mellanrum.


25 gram jäst
50 gram margarin
2 dl mjölk
1 msk socker
1 krm salt
2 dl grahamsmjöl
2,5 - 3 dl vetemjöl special

Smula jästen i en bunke
Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och låt det bli fingerljummet (37 grader)
Tillsätt övriga ingredienser och knåda tills degen är lös och precis släpper kanten på skålen.
Jäs 10 minuter
Häll över på mjölat bakbord och dela i 6 bitar, forma bitarna till bollar som sedan plattas till lite lätt och naggas med en gaffel.
Jäs på plåt ca 10 minuter.
Ugn på 250 grader i 8 - 9 minuter.
Låt svalna på galler

Tips - knåda inte efter första jäsomgången när bullarna ska formas, se bara till att forma dem. Detta för att inte knåda ut den luft som degen släppt in samt att inte få i så mycket mer mjöl vilket gör bullarna torra.

Petra

1 kommentar:

  1. Antligen! Som jag har letat efter detta recept. Saknar detta brod enormt med tanke pa hur gott det blir med sa lite tid! :)

    SvaraRadera