söndag 27 maj 2012

Utmaning Frukt & Grönt - Petra

Dåså - jag gick runt i min lilla supermarket och tittade igenom grönsaksdisken. Fastnade för en Kronärtskocka och ett Granatäpple.

Krnärtskocka har jag ätit tidigare men mest på Meze restauranger och har då inte varit så imponerad. Tycker väl egentligen inte att de har smakat så mycket.
Nu bröt jag av stjälken, tvättade den noggrant och kokade den sedan i ca 30 minuter med en halv citron och lite salt i vattnet. Googlade mig till att man ska servera med lite smält smör och salt så det gjorde jag.
Jag kan tycka att det var ganska trevligt försnacks medans vi väntade på grillen en fin sommarkväll som det var här. Sedan blir väl det mesta som man doppar i smör och salt gott.

Granatäpplet bestämde jag mig för att ha i en sallad. Jag la romasalladsblad på en tallrik, la på avokado, grillade kyckling samt halloumi och lade över. Sedan häälde jag på granatäpplekärnorna och lite vallmofrö.
Måste säga att detta blev fantastiskt gott. Granatäpplekärnorna förhöjde verkligen både smak och synintrycket, de är ju fantastiskt vackra.
Lite svårt att få ut dem, men skär äpplet i kvartingar och vänd de sedan ut och in så var det lättare. Dock stänkte det ganska bra så det finns fortfarande röda stänk i hela köket.


Imorgon ny utmaning. Spännande....

Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar