söndag 27 maj 2012

Utmaning Frukt och Grönt - Joanna

Denna vecka hade vi som sagt i uppdrag att hitta några livsmedel i frukt- och gröntdisken som vi inte brukar köpa och göra något med dem. Jag köpte två frukter och en grönsak.


Rättika
Rättika är en grönsak som både odlas i Sverige men som även importeras. Jag skalade den med en potatisskalare och skar den i bitar. När jag smakade på den insåg jag att den smakar som rädisor. Kändes märkligt att det är så många som gillar rädisor och pratar om det men jag har aldrig hört någon som pratar om rättika. I alla fall gjorde jag en sallad där jag hade med den, smaken försvann lite men det var ändå inte dumt att ha med den. Det var även gott att det var en krispig grönsak i salladen då det är trevligt med olika texturer. Jag kan även tänka mig att det är gott rivet i en råkostsallad.

Sötgrenadill
Grenadille är frukten som är orange. Jag visst ju inget om frukterna när jag köpte dem utan läste på när jag kom hem, och denna frukten kändes konstig för när man tar i den så känns det bara som ett skal utan innehåll. I alla fall är grenadill en typ av passionsfrukt. Dock är den mycket sötare än vanlig passionsfrukt och kärnorna är mycket större. Jag gjorde inget med frukten utan åt den med sked som efterrätt en dag. I min butik kostade grenadill 20 kr st så det är en ganska dyr frukt. Jag kommer nog inte att köpa frukten igen. Dels tycker jag att den var dyr, och sedan tycker jag den vanliga passionsfrukten med sin lite syrliga smak är godare. 



Tamarillo
Tamarillo är den andra exotiska frukten jag köpte. Den kostade 16 kr stycket i min butik. Även denna frukt kände jag inte till något om innan jag köpte den. Jag lärde mig att man kan använda frukten både i frukt- och grönsallad, man äter dock inte skalet. Vi skulle grilla samma kväll som jag testade den så vi lade den på grillen. Smaken var lite sur och svårdefinierbar. Jag tror dock att den hade passat bättre till en söt dessert än till mat. Jag kommer inte köpa heller denna frukt igen men den var enormt vacker.




Nu hoppas jag att både jag och min syster men även ni vågar testa lite mer i frukt- och gröntdiskarna. Imorgon kan ni i bloggen läsa om nästa veckas uppdrag, spännande!


PS: Om ni själva gör något av uppdragen får ni gärna skriva en kommentar om hur det gick för er.

Joanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar