tisdag 26 juni 2012

Tårta * 2

Midsommarhelgen spenderade vi med ett glatt gäng kompisar i Varberg. Helgen innehöll allt det en midsommar skall innehålla; sillunch, jordgubbstårta, lekar, grillning och så klart mycket skratt.

För er som inte helt har tröttnat på sillen så tänkte jag idag dela med mig av en silltårta. Jag tycker att det är jättegott och behöver inte alls bara serveras till påsk eller midsommar utan passar på vilken buffé som helst. Sedan tänkte jag även tipsa om den jordgubbstårtan vi blev bjudna på av värdinnan!

Matjesilltårta
200 g matjessill
1 hackad rödlök250 g kesella3 dl gräddfil4 gelantinblad200 g kavring75 g smör

Mixa kavringen och blanda med smält smör. Pressa ut i en form med avtagbara kanter.
Hacka matjessillen och rödlök. Blanda med kesella och gräddfil. Smaksätt med sillspad från matjesillburken och svartpeppar.
Lägg gelantinbladen i blöt i 5 min. Krama inte ur dem. Smält dem sedan i en kastrull. Häll sedan ner gelatinet i kesellablandningen och lägg sedan ner det i formen.
Låt stå i kyl i 2-3 timmar. Garnera med rödlök och gräslök.




Erikas Hallon och Jordgubbstårta
Tårtan hittar du här. Det som jag tyckte var gott och nytt med den här tårtan är det chokladtäcke som döljer sig under grädden! Det är definitivt något jag skall ta med mig och göra på flera tårtor. Jag kan liksom inte få nog av choklad!




Joanna  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar