onsdag 13 juni 2012

Vit chokladkaka med blåbär och citron

Idag är det lillördag och vad passar väl inte bättre än att fira det med något gott till fikat? Detta recept kommer från Allt om Mat 12 juni 2012. Kakan går väldigt snabbt att göra och det går utmärkt att byta ut blåbäronen mot tex hallon.



Vit chokladkaka med blåbär och citron
100 g smör
100g + 50g vit choklad
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 citron, rivet skal
1 msk pressad citron
2½ dl vetemjöl
3 dl blåbär
Florsocker
Vaniljglass

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull. Ta av från värmen. Bryt 100 g choklad i bitar och smäld den under omrörning i smöret.
Blanda i socker, vaniljsocker och äggen ett i taget. Tillsätt citronskal och citronsaft samt mjölet. Rör snabbt ihop till en smet.
Häll smeten i en smord form med löstagbar kant. Hacka 50 g chocklad. Strö choklad och blåbär på kakan.
Grädda i mitten av ugnen ca 25 minuter. Pudra över lite florsocker. Servera med vaniljglass.

Tips:
Nästa gång jag gör kakan kommer jag ställa in den i ugnen och först när det är 10 min kvar av gräddningstiden tar jag ut den och strör över chocklad och blåbär. Då kommer man få goda chokladbitar i munnen för det kommer inte ha hunnit smälta helt och hållet!

Joanna

2 kommentarer:

  1. Vilken god kaka detta blev!! tack för tipset!! Hoppas det var ok att jag länkade från min blogg till er angående denna kaka?!

    SvaraRadera
  2. Hej! Toppen att kakan blev bra! Det är bara kul att du ville länka! Hälsningar Joanna

    SvaraRadera