fredag 6 juli 2012

Guds gåva till mänskligheten

Jag gillar att laga och äta mat, det vore ju konstigt annars i och med att jag har en matblogg. Men något av det godaste måste ju vara brunch. Man träffar några man gillar och sedan sitter man i några timmar och äter och njuter av god mat och trevligt sällskap.
Förra helgen bjöd jag och min sambo våra vänner Susanne och Olle på just brunch. Och från det vill jag i dag tipsa om Amerikanska pannkakor. De är ju tjockare och torrare än svenska pannkakor. De är väldigt lätta att göra och serveras med lönnsirap, smör, glass eller något annat du tycker passar. Nästa gång jag gör dem testar jag att lägga i blåbär i smeten eller kanske vaniljsocker.



Amerikanska pannkakor
5 dl vetemjöl
2 ½ tsk bakpulver
1 tsk salt
3 msk socker
drygt 2 dl mjölk
3 ägg
50 g smör

Smält smöret och låt det svalna.
Blanda torrprodukterna.
Blanda mjölk, ägg och smör i en stor skål och tillsätt torrblandningen. Vispa smeten. Den är mycket tjockare än vanlig svensk pannkakssmet.
Stek flera små pannkakor åt gången, en stor panna kan få plats med 3-4 stycken åt gången. En halv deciliter smet kan vara lagom per pannkaka. Ha inte för mycket värme, tjocka pannkakor behöver bli lite bakade i pannan.
Håll färdiga pannkakor varma i ugnen, men inte för varmt! Max runt 75 grader.



Joanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar