onsdag 25 juli 2012

Med en doft av spiskummin

När jag och min sambo var och handlade igår och förberedde kvällens middag köpte vi nötfärs då vi ville göra cevapcici. För er som inte vet vad det är så är det en köttfärsrätt från Balkan. Jag hittade inget recept direkt utan improviserade lite själv. Om någon som läser detta är expert, eller i alla fall glad amatör, på cevapcici och har ett bra recept så skriv gärna det. Hur som helst blev min improvisation lyckad och en rätt som jag kan tipsa om.

Cevapcici 4 pers
800 g nötfärs (som ej varit fryst)
1 krm salt
1 krm svartpeppar
1 tsk spiskummin
1 tsk paprikapulver
2 vitlöksklyftor
0,5 dl hackad persilja

Blanda färsen med kryddorna och forma små avlånga korvar. Stek eller grilla.

Tillbehör
Pitabröd
Tomat
Rödlök
Gurka
Sallad
Turkisk yoghurt

Skär grönsakerna. Värm pitabröden. Var och en som ska äta kan nu fylla sitt bröd med vad denne vill ha.

Joanna


1 kommentar:

  1. Mums, provade detta häromdagen och det blev jättegott! Då vi är mer kryddgalna i vår familj, så tog vi dubbelt av alla kryddorna.

    SvaraRadera