lördag 28 juli 2012

Rabarber och jordgubbs dessert med vaniljmousse

Kan bara säga supergott - rabarber, jordgubbar och vanilj!!!



Rabarberkompott:
400 g rabarber
1 vaniljstång
1 dl strösocker
1 krm kardemumma

Skär rabarbern i cm-stora bitar. Snitta vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg rabarber, vaniljfrö, socker och kardemumma i en kastrull och låt sjuda 5–7 min tills rabarbern blivit mjuk. Rör om då och då. Låt kallna.

Vaniljmousse:
4 gelatinblad
4 ägg
1,25 dl strösocker
1 vaniljstång   
4 dl vispgrädde 

Vaniljmousse: Lägg gelatinbladen i kallt vatten. Vispa ägg och socker pösigt. Snitta vaniljstången och skrapa ur fröna. Vispa grädden med vaniljfröna. Lyft upp gelatinet och smält det på svag värme i lite av grädden och rör ner det i äggsmeten. Vänd ner vaniljgrädden.
Häll upp hälften av smeten i 12 plastglas, som rymmer ca 2 dl. Ställ dem ca 30 min i kylen. Täck moussen med rabarberkompotten. Fyll på med resten av moussen. Ställ i kylen minst 3 timmar för att stelna.

Jag fick en vaniljstång osm jag tyckte det var lite lite frön i så jag tog i lite vaniljpulver också.

Jordgubbssallad:
1 dl vatten
1 dl ströscker
2 stjärnanis  
Jordgubbar          
                  
       
Jordgubbssallad: Koka upp vatten, socker och stjärnanis. Låt kallna. Skär jordgubbarna i bitar, lägg dem i en skål och häll över sockerlagen.     

Vid servering lägg lite jordgubbssallad på toppen.

Petra
                   
                                      

 

 

 

                                        

Tillagning

                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar