söndag 15 juli 2012

Utmaning Picnic - Petra

Ok - idag har vi varit på Eskilstuna Zoo och det var ju ett perfekt tillfälle för picnic då deras mat både är dålig och alldeles för dyr. Problemet var dock att alla var jättehungriga och regnet öste ner när vi väl hittade plats att sitta under tak vilket innebär att det inte finns bilder - det var inte riktigt läge att ta upp kameran om jag uttrycker mig milt.
Jag gjorde iallafall;

Medelhavspaj:
Tryck ut mördegsplattor på botten av en pajform. Fyll med salami, oliver, soltorkade tomater och babyspenat. Rör ihop 2.5 dl grädde,1 ägg, ca 2 dl riven ost och häll över pajen. Grädda i 225 grader ca 25 minuter.

Sallad på mango, avocado, lök, ruccola, torkade blåbär och cocktailtomater.

Bananmuffins med kanelströssel.
3,5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
3 mosade bananer
1,5 dl socker
1 ägg
4 msk flytande smör

Blanda vetemjöl, bikarbonat, bakpulver och salt i en skål och övriga ingredienser i en annan. Vänd ihop mjölblandningen med bananblandningen. Fyll 12 formar.

0,5 dl rörsocker
2 tsk vetemjöl
1 krm kanel
1 tsk smör

Nyp ihop och lägg ovanpå muffinsen.
Grädda i 190 grader i ca 18 minuter.

Jag kan säga att pajen och salladen var riktigt bra. Muffinsen blev bra förutom strösslet som gjorde att det blev väl sött. Nästa gång har jag i lite kanel direkt i smeten istället.

Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar