lördag 18 augusti 2012

Empanadas!! eller som vi kallar det - köttfärspiroger

För ett tag sedan blev jag sugen på att göra köttfärspiroger. Det var länge sedan. Tror det är en av min mans favoriter faktiskt så det är alltid bra när man ska ställa sig in:-)
Det som är bra med piroger är att man kan äta de kalla så det är perfekt picnicmat.



Deg till 8-10 st;
5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1 äggula
1,75 dl mjölk
3 msk olja eller 40 g margarin
1 ägg till pensling

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Vispa ihop äggula, mjölk och olja i en annan, häll det i mjölblandningen och arbeta ihop till en deg. Dela degen i bollar och rulla sedan ut dessa till cirklar (som små pizzabottnar). Fördela fyllningen på plattorna, pensla kanterna med vatten och vik sedan ihop till halvmånar. Knip ihop kanterna. Lägg på bakplåt och pensla med ägg.

Grädda ca 20 minuter i 225 grader.

Fyllning;
Stek lök ovh vitlök, häll i köttfärs. När färsen fått fin färg häll på lite tomatkross, tomatpure, paprikapulver, oregano och salt + peppar. Koka ihop. När den kokat ihop hacka i kalla, kokta ägg och svarta oliver.

Jag anger inga mått för jag höftade lite. Man får köra på känn helt enkelt.

Nästa gång testar jag att fylla med rödlök och tonfisk som rörs ihop med någon färskost.

Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar