söndag 12 augusti 2012

Utmaning Husmanskost - Joanna

Jag hade många tankar inför veckans utmaning men Liseberg, bröllop, avslut på semestern mm satte stopp för dem. Jag satsade på enkelt med saker jag hade hemma, det fick bli ugnspannkaka. Det är faktiskt en ganska god rätt tycker jag. För att piffa upp det hade jag i bacon och päron. Ni vet det där med sött och salt! Istället för päron kan man lika gärna ta ett äpple. Jag hade även både vete- och grahamsmjöl för att göra den lite matigare.

Ugnspannkaka 3 port
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
0,5 tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg
150 g bacon
1 päron

Sätt ugnen på 225 grader.
Tärna bacon och skalat päron och lägg i en långpanna med höga kanter. Ställ in i ugnen i 10 minuter.
Blanda mjöl med salt. Häll i mjölken under vispning. Blanda i äggen. Häll smeten i pannan och ställ in i ugnen i 30 minuter.
Servera med lingon och rårivna morötter.

Joanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar