onsdag 30 maj 2012

Kolapaj

I mitt inlägg igår tipsade jag om en smal efterrätt, det skall jag inte göra idag. Idag blir det nämligen kolapaj! Denna paj är väldigt god och inte svår att göra, man behöver bara lite tålamod för att koka kolan.

100 g smör
3½ dl vetemjöl
2 msk kallt vatten
1½ dl vispgrädde
1½ dl strösocker
1½ dl sirap
200 g smör

Till servering
1 liter blandade bär
2 burkar kesella
5 tsk vaniljsocker

Skär smöret i bitar, mixa smöret med mjölet i en matberedare till en smulig deg, tillsätt vattnet. Lägg degen i en plastpåse och låt den vila i kylen i 30 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader. Tryck ut degen i en pajform, nagga den och grädda tills den är gyllenbrun, ca 25 minuter.
Koka grädde, socker och sirap i en kastrull till 120 grader eller ca 30-40 minuter. Har man ingen termometer kan man göra ett kulprov för att se om kolan är klar. Droppa lite av kolan i ett glas med kallt vatten. Går kolan att forma till en kula är smeten klar.
Skär smöret i bitar och rör ner lite i taget i kolan. Häll upp kolan i pajskalet och ställ i kylskåp så den får stelna.
Lägg på bären och servera med färskosten smaksatt med vaniljsocker.

Ett tips när ni kokar kolan är att använda en stor kastrull för kolan växer när den kokar upp och det är då lätt att det kokar över.



Kolla in i bloggen imorgon för då tänkte jag bjuda på ett tips på vad ni kan grilla till helgen!

Joanna

2 kommentarer:

  1. den har maste jag testa! Ser supergod ut!

    SvaraRadera
  2. Kolapaj kan knappast bli fel =) Skriv gärna en kommentar om du gillade den eller ej! Hälsningar Joanna

    SvaraRadera