fredag 29 juni 2012

Ett glas sommar

Nu när jordgubbarna har börjat bli lite billigare blev jag väldigt sugen på att ta tillvara på dem på olika sätt. Självklart har jag gjort jordgubbssaft. Det är verkligen sommaren tillvaratagen i ett litet glas!

Nedan följer ett recept på en liten sats. Jag har inga konserveringsmedel i saften utan fryser hellre ner och tar upp allt eftersom det går åt.

Jordgubbssaft
500 g jordgubbar
2 dl vatten
3 dl socker

Rensa och skölj jordgubbarna. Lägg dem i en gryta.
Häll på vattnet och låt koka upp.
Låt koka i ca 10 min. Tryck bären med en sked på grytans kanter så att all saft rinner ur bären.
Häll bärmassan i en silställning eller ett tyg som lagts i ett durkslag. Låt stå och självrinna ca 30 min.
Häll tillbaka saften i den rengjorda grytan. Låt koka upp. Rör ner sockret och rör tills det löst sig.
Ta grytan åt sidan och skumma väl.
Häll upp saften på väl rengjorda, varma flaskor. Skruva på lock och låt kallna.
Förvara saften kallt.


Joanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar