söndag 10 juni 2012

Hamburgerutmaning - Petra

Så skulle vi då skapa en hamburgertallrik till fotbolls EM och jag valde att försöka göra en nyttig variant. Därför gjorde jag en grillad kycklingburgare med nyttiga tillbehör som rotfruktschips, mangosalsa samt en keso- och avocadoröra.

Vi tyckte att det var gott men om man är sugen på en riktig hamburgertallrik så är nog inte det här grejen. Men ett väldigt bra grillalternativ nu under sommaren.

Den mumsiga och nyttiga avocadoröran har jag snott av en granne och den passar verkligen till all grill och kommer förmodligen att bli ett stående inslag hos oss i sommar.

Självklart bakade jag mina egna bröd;
ca 20 st

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
1,5 tsk salt
6 dl grahamsmjöl
7 dl vetemjöl special
1 ägg
sesamfrön

smula jästen i en bunke, smält smöret i en kastrull häll på mjölken och låt bli fingervarmt. Häll vätskan över jästen och låt den lösa upp sig. Häll i salt och grahamsmjöl och till sist vetemjöl. Arbeta degen ca 25 minuter. Jäs 25 minuter i rumsvärme.
Dela degen i 20 bitar och forma till bullar, lägg dessa på plåt med papper på och platta till bullarna lite. Pensla med ägg och häll på frön.
Jäs 15 minuter.
In i ugnen på 250 grader i 15- 20 minuter.

Kycklingburgare
800 g Kycklingfärs
1 Ägg
Dragon

Blanda och forma till ca 8 burgare. Grilla eller stek.

Mangosalsa
Mango (jag använde fryst - går lika bra)
Cocktailtomater
Koriander
Lime
Salt

Kesoröra
Keso
Avocado
Vitlök

Rotfruktschips
Rödbetor
Sötpotatis
Potatis

Skiva tunt och lägg på en plåt med bakplåtspapper på. Rosta i ugnen i ca 40 minuter i 175 grader. Låt sedan stå kvar i ugnen och torka lite till när du stängt av den.


Petra


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar